Terug in Kabwe... - Reisverslag uit Kabwe, Zambia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Terug in Kabwe... - Reisverslag uit Kabwe, Zambia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Terug in Kabwe...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

13 April 2018 | Zambia, Kabwe

13 april 2018
Gisteravond rond 21 uur mocht ik niet alleen teruglopen naar de lodge. Ik werd begeleid door een gids. Het terrein is niet omheind en wilde dieren kunnen dichtbij je komen. De gids vertelde mij dat eergisteravond olifanten bij ons huis waren geweest. Ik zag vanmorgen bij daglicht inderdaad verse sporen van olifanten. Vannacht weet ik niet of de olifanten zijn teruggekeerd maar er was wel een hyena in de buurt.
Na het ontbijt ging de reis verder naar Kabwe. De eerste 200 kilometer ging super maar daarna begon de ellende en hebben we zeker 60 kilometer weg nog geen 30 per uur gereden. Het was het slechtste stuk weg dat we tot nu toe hadden meegemaakt. Diepe kuilen vol met water en zelfs delen die niet berijdbaar waren. Gelukkig lag er dan naast de hoofdweg een bypass waar we overheen konden.
Toen er weer een stukje asfalt was zagen we een dode slang op de weg liggen. Vermoedelijk met een auto overheen gereden. Nadat we hem nader hadden bestudeerd dachten we beide dat het een pofadder was. Een behoorlijk giftig exemplaar.
Het is opvallend hoeveel kinderen er langs de weg lopen. Heel veel kinderen tussen de 5 en de 10 jaar die in schoolkostuum op weg zijn. Allemaal met een rugzak op waar wat schoolspullen en brood in zit. Vaak worden we door hun vrolijk toegezwaaid en zwaaien dan terug of toeteren even. Volgens mij zijn we een echte bezienswaardigheid. Twee blanken mannen in een hele oude auto.
Onderweg nog even gestopt bij Fig Tree, een restaurantje waar je koffie, thee en limonade kunt krijgen met een heerlijke punt taart. Ook serveren ze er broodjes en andere kleine gerechten. Ik ben hier al een paar maal geweest en het is altijd heerlijk om hier even een tussenstop te maken.
Het laatste deel van de reis ging door Kabwe en net buiten Kabwe ligt de boerderij van de Burtons. In Kabwe hebben we nog snel wat inkopen gedaan en een marktje bezocht. We namen wat brood, frisdrank, kaas, een flesje wijn en een paar biertjes mee voor de familie.
Het is voor mij een bekende route en ik herkende na vier jaar weer precies waar ik moest afslaan. Een lange gravelweg leidde ons naar het bedrijf. Na een aller hartelijkst en warm onthaal hebben we onder het genot van een drankje aan hun bar zitten bijkletsen. Ik vond het ontzettend leuk om hier weer terug te zijn en de mensen te spreken. Donald is eigenaar van een 2400 ha groot bedrijf waar hij mais, soja, aardappelen en macademianoten verbouwt. Debbie runt het veebedrijf en mest koeien voor de vleesindustrie. In het verleden hebben we op hun bedrijf boerenzwaluwen gevangen voor onderzoek. Er zijn een paar grote waterpartijen waar riet groeit en hierin slapen boerenzwaluwen. Inmiddels zijn de meeste zwaluwen al gearriveerd in Europa en zullen de eerste binnenkort ook al eieren hebben.
Er liggen hier vele mooie herinneringen en die ga ik morgen proberen op te halen door een rondje over het bedrijf te rijden…

  • 13 April 2018 - 21:37

    Marleen:

    Vast erg leuk om weer terug te zijn daar. Veel plezier!

  • 14 April 2018 - 08:14

    Monique:

    Je zal van het weekend genieten op je oude plek leuk om weer bekenden te zien en te spreken nog heel veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

De 50 ruim gepasseerd en nog steeds gek in, op, van de natuur. Fotografie, observeren van dieren en kleinschalig onderzoek naar insecten, zijn zo maar een paar hobby's.

Actief sinds 28 Feb. 2018
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 22969

Voorgaande reizen:

02 Maart 2018 - 17 April 2018

Van oost naar west Afrika

Landen bezocht: