1e Paasdag... - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu 1e Paasdag... - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

1e Paasdag...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

01 April 2018 | Namibië, Swakopmund

1 april 2018
Pasen! Ook dat wordt hier gevierd. Vanmorgen bij het ontbijt kon het je niet ontgaan dat het Pasen was. In het restaurant een versierde Paastak met eieren aan touwtjes. Op je ontbijtbord een klein rood kartonnen bakje met gele en rode serpentine erin waartussen heerlijke chocolade eitjes lagen. Kaarten met teksten uit de bijbel en Paaswensen.
Uiteraard waren er ook gekookte eitjes en deze lagen in een grote mand verstopt onder een doek. Het ontbijt werd begeleid door psalmachtige muziek. Ik heb al vaker Kerst gevierd in Afrika en nu ook Pasen maar het blijven bijzondere herinneringen.
Na het ontbijt hebben we hetzelfde rondje als gister gedaan. Vogels gespot in Walvis Bay en op de zoutbedden. Er was niet veel nieuws onder de zon en het was een beetje hetzelfde beeld als gisteren. Wel waren er in de baai weer twee dolfijnen te zien maar deze zwommen ver weg en waren op weg naar open water want het was afgaand tij.
We hadden positie genomen op een soort houten piertje wat een klein stukje de baai inliep. Aan het eind van dit piertje loopt een geul waar tot op het laatst toe water in blijft staan. Hier zijn ontzettend veel kleine blinkende visjes te zien dat weer vogels aantrekt. Op deze manier heb je de vogels relatief dichtbij en kun je misschien wat foto’s maken van langsvliegende beesten. De reuzensterns waren ook van de partij en deden zich tegoed aan de visjes in de geul. Helaas waren ze steeds te ver weg zodat een goede foto uitbleef.
Na twee uur op het piertje te hebben gestaan waren we helemaal verkleumd door het zachte briesje uit de oceaan. Koude handen en benen. Om enigszins weer wat warm te worden hebben we een hete bak koffie genomen waar we in ieder geval onze handen aan konden warmen. Dan is het bijna 20 graden en sta je te verkleumen op een piertje. Moet toch niet gekker worden!
Na de koffie zijn we naar de zoutbedden gereden maar omdat het laagwater was was hier nog weinig te beleven en bleven de vogels in de drooggevallen baai naar voedsel zoeken. Als het water weer opkomt en de baai loopt onder dan komen de vogels, met name de steltlopers, naar de bedden om hier nog wat extra garnaaltjes te zoeken. Inmiddels was het al dik in de middag en hebben we nog even een lunch genuttigd en zijn toen weer naar het hotel gereden.
Onderweg zijn we nog bij een ponton wezen kijken welke speciaal is neergelegd voor aalscholvers. Er zaten er 1000-den op. Al die aalscholvers schijten daar de boel onder en dat is nou net de bedoeling. De meters dikke aalscholvermest wordt verzameld en van deze guano wordt kunstmest gemaakt omdat het heel erg fosfaatrijk is.
In de namiddag hebben we onze foto’s uitgezocht en van de 665 genomen foto’s waren er maar een paar voldoende scherp. De rest ligt in de digitale prullenmand.
’s Avonds hebben we in een Chinees restaurant gedineerd. De entourage is eenvoudig en de verlichting bestaat uit tl-buizen. Niet echt sfeer vol maar je kunt goed zien wat je eet. We bestelden soep vooraf en kip en rundvlees als hoofdgerecht. Daarnaast een schaal rijst gelardeerd met zeevruchten. Prima combinatie bleek achteraf. Grappig was dat we de enige gasten waren en dat we lang op onze soep moesten wachten maar toen die eenmaal werd geserveerd kwam het hoofgerecht er meteen achteraan…
Blijft toch wennen om je hoofdgerecht met soep weg te spoelen!

• 02 April 2018 - 18:56

Wia:

Een rustige maar mooie paasdag lees ik..en wat betreft snelheid eten..daar heb je toch geen moeite mee.??
    Feestdagen blijven in een ander land blijven bijzonder...

• 02 April 2018 - 19:29

Monique:

Toch een hele mooie paas voor jullie