Weer thuis....Pffff..... - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Weer thuis....Pffff..... - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Weer thuis....Pffff.....

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

26 November 2018 | Nederland, Groningen

Zondag 25 november 2018
Er is heel wat te vertellen in deze afsluitende blog maar probeer het kort te houden.
Rond 10 uur moesten we ons chalet verlaten en reden we richting het centrum van Lusaka. We hadden bedacht om de tijd te doden bij Arcadis, een groot winkelcentrum. Bij dit winkelcentrum is op zondag altijd markt waar mensen hun eigengemaakte spulletjes aanbieden. Houtsnijwerk, schilderijen, bontgekleurde tassen, houten maskers en noem maar op. Gewoon leuk om lekker te struinen. Na de nodige aanschaffen om het thuisfront te verrassen hebben we een kop koffie gedronken. Inmiddels liep het al aardig naar lunchtijd.
‘Om de hoek’ zit een Thais restaurant en dat was op onze eerdere reizen al goed bevallen. Een heerlijke visschotel met rijst met een soort currysaus was een goede keuze. Bennie nam ongeveer hetzelfde maar dan met grote garnalen. Een soort ‘happy end’ zeg maar…maar dat liep anders dan we gedacht hadden.
Tegen drie uur arriveerde onze chauffeur. Hij bracht ons naar het vliegveld en nam de auto mee terug naar de stalling. Op deze manier hoefde de auto niet op de parkeerplaats achter te blijven en later opgehaald te worden. Tevens konden we meteen de sleutels overhandigen. Half zeven zouden we vliegen en waren dus ruimschoots op tijd. Toen ik elektronisch wilde inchecken herkende het systeem mijn vluchtgegevens niet. Dat was wel vreemd want Bennie had precies dezelfde vlucht en hij checkte probleemloos in. Op dat moment had ik nog niets in de gaten behalve dat ik het vreemd vond. Toen we op het bord naar de vluchtgegevens keken zagen we dat onze reis was vertraagd. De nieuwe mogelijke vertrek tijd was 23.59 uur. Waarschijnlijk was dat de reden dat ik niet kon inchecken. Bij de servicebalen konden ze ons ook niet verder helpen omdat zij ook geen gegevens over de nieuwe vertrektijd hadden. Balen!
Later weer geprobeerd om in te checken, wat niet lukte. Later nog eens…en nog eens… Het systeem bleef mij maar niet herkennen. Inmiddels was het zo rond zes uur en ik begon mij toch wel wat zorgen te maken en wifi deed het ook al niet! Toen het thuisfront gebeld en nogmaals de boeking geraadpleegd of alle gegevens klopte. Ik zou inderdaad op deze verlate vlucht moeten zitten. Intussen was er nog een ander probleem gerezen want de nieuwe vertrektijd was ook onze vertrektijd uit Nairobi naar Amsterdam, we misten dus ook onze aansluitingsvlucht.
Gelukkig nam het thuisfront actie en heeft met haar schoonzus gebeld die bij KLM werkt. Zij heeft toen een en ander uitgezocht en het kwam er op neer dat Kenya Airways mijn vlucht had geannuleerd en mijn gegevens uit het systeem had gewist. Als dat gebeurt dan heeft Kenya Airways de plicht om mij een nieuwe alternatieve vlucht aan te bieden hetgeen niet was gebeurd. Een groot probleem, vooral omdat de servicebalie van Kenya Airways gesloten was. Er hing wel een briefje met de mededing dat passagiers van de vertraagde vlucht contact moesten opnemen met één van de onderstaande vijf telefoonnummers. Uiteraard gebeld maar niet één telefoonnummer gaf gehoor. Gelukkig gaf het A4-tje wel aan dat de desk om 21.45 uur open zou gaan…
Inmiddels had schoonzus mijn vlucht omgeboekt en kon ik zondagochtend om 2.10 uur vertrekken uit Lusaka. Overstappen in Nairobi en om 9.30 uur naar Londen vliegen. Overstappen op KLM en om 17.05 uur vertrekken wanneer ik dan om 19.25 uur op Schiphol zou landen. Ik had weinig keus en heb dit maar geaccepteerd. Het zou een echte wereldreis worden.
Rond 21.30 uur werd het duidelijk dat Bennie‘ vlucht om 1.15 uur zou vertrekken wat ook mijn oorspronkelijke vlucht was. Zou ik toch een verkeerde keuze hebben gemaakt?
Eindelijk ging de servicedesk open en ik vervoegde mij in het kantoortje van Kenya Airways waar ik te woord werd gestaan door een alleraardigste jonge dame. In mijn steenkool Engels heb ik geprobeerd uit te leggen hoe de situatie in elkaar stak en gevraagd of ze alles weer kon omzetten naar de oorspronkelijke situatie. Dat nam de nodige tijd in beslag want het net nieuwe aangemaakt vluchtschema moest worden geannuleerd en ik moest teruggeboekt worden naar mijn oorspronkelijke vlucht. Gelukkig lukte dat! Inmiddels was er ook een andere aansluitende vlucht beschikbaar en daar werd ik ook opgezet en zo had ik een prima vlucht naar Amsterdam.
Wat nu precies de oorzaak was dat Bennie wel kon inchecken en ik niet lag bij het feit dat Vliegtickets.com de vertraging had gezien als geannuleerde vlucht en heeft derhalve toen maar mijn ticket ook maar geannuleerd. Bennie had zijn ticket via KLM geboekt en die hadden het gezien als vertraging en geen actie ondernomen.
Het heeft wel wat stres en zweetdruppels opgeleverd maar ik kon gelukkig alles terugdraaien en zo vlogen we toch nog samen terug naar Nederland. We kijken terug op een paar prachtige weken in Zambia waar we weer het nodige hebben gezien en beleefd! Ik hoop dat een ieder weer op zijn of haar manier heeft genoten van mijn belevenissen in de vorm van deze blog.
Op naar de volgende reis!

• 27 November 2018 - 03:04

Wia:

Tjoh lex..had je bijna een nog langere vakantie gehad..weer niet goed..hahaha..maar wat een stress lijkt me..gelukkig goed afgelopen en veilig weer in je eigen kringetje terug..
    Heb erg genoten van je verhalen maar dat wist je al..
    Dank je..

• 27 November 2018 - 04:19

Engeltje:

Lex,
    Heel erg bedankt voor de mooie en soms spannende verhalen. het was heel fijn om ook op die manier op afstand met jullie mee te leven!
    Nogmaals dank!!!!
    Engeltje

• 27 November 2018 - 04:33

Monique:

Wat weer een spannend verhaal en wat een stress. Gelukkig toch samen gevlogen naar Amsterdam en heel veel gezien in Afrika.
    Bedankt voor het meelezen van je verhalen en zeker ga je weer terug kijk er alweer naar uit om de verhalen te volgen