Ik vertrek... - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Ik vertrek... - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Ik vertrek...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

12 April 2018 | Zambia, Kafue

12 april 2018
Na hartelijk afscheid genomen te hebben van Eddie en Jeanette zijn we op weg gegaan voor de etappe richting Lusaka. Het doel was om zo ver mogelijk te komen en vanaf een uur of vier uit te kijken naar een onderkomen. Nou dat liep toch wel even wat anders.
Onderweg hebben we nog wat boodschappen gedaan want de sap, boter en het brood was op. In een grote Shoprite konden we de ingrediënten halen en nadat we de voorraad hadden aangevuld reden we verder. Het eerste deel ging voorspoedig maar halverwege begon de ellende. Ondanks dat we over een hoofdsnelweg reden waren er overal diepe gaten in het wegdek. Soms was het asfalt over honderden meters gewoon weg. De weg was heel slecht en noopten ons tot een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur en veelal nog veel minder. Het hele stuk heeft wel 100 kilometer geduurd eer het wegdek weer een beetje berijdbaar werd. Hierdoor hebben we veel tijd verloren en raakten we behoorlijk achter op het schema en haalden ons doel bij lange na niet.
Onderweg was er ook nog een brug afgesloten en moesten we over een bijbrug. Hier kon maar van één kant tegelijk verkeer overheen. Gelukkig was het niet druk en al snel waren we aan de andere kant. Inmiddels reden we in het Kafuepark dat ongeveer zo groot als Nederland is en hier zijn ook een aantal dure lodges gesitueerd. Bij één van de lodges hebben we geïnformeerd naar slaapgelegenheid en de prijs. Er was helaas geen plaats want ze hadden een groep binnengekregen die alle onderkomens bezet hadden. De prijs was U$ 195 per persoon! Maar dat was inclusief ontbijt, lunch, diner en een activiteit. De activiteit bestond uit een boottocht of een safaritocht. En dat is nu net het probleem want beide tochten levert niets op. De hoeveelheid regen heeft alle dieren uit het park verjaagd naar hogergelegen droge gronden. En het water staat zo hoog en stroomt zo hard dat de nijlpaarden en krokodillen zijn weggespoeld. Er is momenteel niets te beleven in de parken. Het water moet eerst zakken.
De tweede lodge had wel plaats en was U$ 20 goedkoper per persoon en bood verder dezelfde condities. Het leuke van deze lodge is dat het wordt gerund door een Nederlands gezin. Ze zijn zo een tien jaar geleden op televisie geweest in het programma ‘Ik vertrek’. Ze hebben hier een prachtige lodge gebouwd aan de oever van de Kafue.
Hier blijven we één nachtje en rijden morgen door naar Kabwe. De Burtonfamilie verwacht ons inmiddels en daar zullen we het weekend vertoeven.
Oude bekenden voor ons…

• 12 April 2018 - 20:50

Wia:

Wat een pech dag eigenlijk...titel ik vertrek...dacht je hebt er genoeg van...

• 13 April 2018 - 07:41

Monique:

Nou hopen dat de wegen beter zijn en jullie kunnen opschieten naar Kabwe en daar het weekend kunnen vertoeven. Alvast een fijn weekend en nog veel plezier.