Slang en wesp... - Reisverslag uit Ruacana, Namibië van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Slang en wesp... - Reisverslag uit Ruacana, Namibië van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Slang en wesp...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

06 April 2018 | Namibië, Ruacana

6 april 2018
Niet ver van onze lodge ligt een waterval en Bennie vertelde dat hij daar zo een 14 jaar geleden is geweest. Op de heenweg hadden we in de verte het al zien liggen en vandaag hebben we er een bezoek gebracht. Het ging wat moeizaam want we konden de toegangsweg niet vinden. Het ligt ook allemaal zo verstopt in dit weidse landschap. Inmiddels is er stuwdam aangelegd en staat er een grote elektriciteitscentrale die de omgeving van stroom voorziet.
Naast de centrale loopt een weg omhoog richting de waterval en bij de slagboom vertelde een bewaker dat de toegangsweg niet toegankelijk was vanwege de erosie die heeft plaatsgevonden. We konden wel een afspraak maken om over week alsnog over deze weg naar de waterval te gaan maar daar konden we niet op wachten.
We hadden wat boodschappen nodig en zijn doorgereden naar Ruacana dat op de kaart staat aangegeven als een redelijk grote plaats. Onderweg zagen we een dode slang liggen welke vermoedelijk is overreden door een auto. Uiteraard moesten we dit natuurlijk even van dichtbij bekijken. De slang was ongeveer een meter lang en het leek op een python of boa. Het verschil tussen beide slangen is miniem en moeilijk te zien. Toen we terug waren in de lodge hebben we even het boek geraadpleegd en we kwamen uit op een Afrikaanse Rotspython. Jammer dat hij dood was maar leuk dat we een slang hebben gezien.
Ruacana ligt zo een 30 kilometer bij de lodge vandaan en toen we het dorp inreden reden we er eigenlijk ook alweer bijna uit. Ook dit stelde niet veel voor. Gelukkig was er een tankstation en er waren een paar kleine winkeltjes zodat we onze boodschappen konden doen. Ook de tank meteen vol laten gooien want morgen staat in het teken van de terugreis. We willen langzaamaan richting Zambia scharrelen en daar in het zuidwesten nog een paar dagen een park bezoeken. Omdat de afstanden enorm zijn en de wegen slecht moet je gewoon voldoende tijd uittrekken om op tijd terug te zijn.
De middag heb ik besteed aan het fotograferen van een grote zwarte metselwesp. Prachtig hoe het beest eerst een soort nest van klei metselt en vervolgens in het midden een gat laat zitten. Het is een mooi rond bolletje dat zij vakkundig met water en klei in elkaar boetseert. Als het af is dan komt het grote moment. Er wordt een rups gezocht die verdoofd wordt en waar ze haar eieren op afzet. Daarna propt ze de verdoofde rups in het nest en gaat op zoek naar nog een slachtoffer. Op deze manier worden er twee of drie rupsen in het holletje gestopt en als dat klaar is maakt ze een dekseltje en dekt het af. Een prachtig gezicht en vanaf niets tot aan het dekseltje duurt ongeveer een half uur. Ik heb me heerlijk vermaakt en kon een paar leuke foto’s maken. Toen het geheel af was en ze vertrokken was kwamen uit het niets groene wespen die in de nestjes een klein gaatjes maakten en vervolgens hun eieren op de verdoofde rups afzetten. Mooi om te zien hoe de natuur in elkaar steekt.
Parasiteren op parasieten….

• 06 April 2018 - 20:22

Wia:

Wat een kunst van zo.n parasiet en zo precisie werk..
    Geweldig beschreven..

• 06 April 2018 - 20:57

Marleen:

Bijzondere wesp!

• 07 April 2018 - 14:14

Monique:

Prachtige foto lekker genieten heerlijk toch

• 08 April 2018 - 20:00

Tom:

Mooi Lex! Bijzonder om weer te lezen! Mooie foto's ook.

Hier wordt het dan toch echt voorjaar. Weer een hoop vogel activiteit, anders dan in Afrika maar ook leuk ;)

Groeten Tom