National park Chobe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu National park Chobe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

National park Chobe

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

11 Maart 2018 | Botswana, Kasane

Chobe National Park, wat een enorm gebied en wat valt hier veel te zien. In Botswana leven zo een 30.000 olifanten en een groot deel daarvan zit in dit park. De rivier de Chobe is ver buiten haar oevers getreden en hierdoor hebben de dieren het hogerop gezocht. Er loopt een weg parallel langs de rivier en af en toe rijd je zelfs door het water. Een prachtige weg.
In het water veel nijlpaarden en langs de oeverrand veel steltlopers, reigers en bijeneters. Ik kwam ogen te kort. Impala’s liepen iets hoger op de wal en lieten zich goed zien tussen het struikgewas, onvoorstelbare hoeveelheden in enorme groepen. Een varaan boven op een olifantenkeutel liet zich vereeuwigen. Bijeneters zoemden net zo hard als de bijen zelf en af een toe zagen we olifanten. Zo struinden we het park door en vielen van de ene verbazing in de andere. Onze fototoestellen lagen klaar op onze schoot om maar niets te missen van deze pracht. We bleven lange tijd bij een groep impala’s staan want de ossenpikkers maakten hen het leven zuur. Overal kropen deze vogels tussen en zelfs hun kop verdween in het oor om daar ongedierte uit te vissen. Af en toe schudden de impala’s heftig met hun kop en dan vlogen de ossenpikkers weg naar een ander slachtoffer. We konden mooie foto’s maken. Evenals van een de witvoorhoofd bijeneters. Ze zijn van zichzelf al mooi getekend en als ze een insect hebben gevangen is het een hele uitdaging om er een foto van te maken.
We waren inmiddels al aardig ver het park ingereden toen we een groepje koedoes tegen kwamen. Wat een geweldige beesten vooral de mannetjes met hun enorme gedraaide horens. Heerlijk om deze beesten een tijdje gade te slaan totdat ze weer in het struikgewas verdwenen.
Tijd voor een lunch en op een picknickplaats nuttigden we onze broodjes met yumyum, een soort pindakaas. We moesten wel de meerkatapen bij ons vandaan houden want ze stelen je brood onder je neus vandaan. Watervlug die rakkers. Ze hebben een hekel aan het geluid van een katapult en die hielden we bij de hand om ze op afstand te houden. Uiteindelijk ging het in een onbewaakt ogenblik toch mis en stalen ze alsnog ons brood. Later dwarrelde als dank de plastic zak uit de boom.
Het werd na de middag toch wel heel erg heet en de dieren werden ook steeds kalmer. We hadden het geluk om een dode olifant te zien waar de gieren zich tegoed aan deden. Ook twee jackhalzen probeerden hun graantje mee te pikken. Plotseling kwam er ook even een leeuw tevoorschijn maar verdween even snel het struikgewas weer in.
De tweede helft van de middag werd het weer leuk en spannend. De olifanten kwamen naar de rivier om te drinken en te badderen. Eerst met hun slurf de nodige liters naar binnen werken en daarna even zwemmen. Prachtig om te zien hoe ze helemaal onderdompelen en alleen de slurf als een soort periscoop de lucht in steekt.
Terug naar de uitgang kwamen we steeds meer olifanten tegen. Ineens uit de bush tevoorschijn komend op weg naar de rivier. Het is dan oppassen geblazen dat je niet tussen een groep verzeild raakt of tussen een koe en haar jong. Dan kunnen ze agressief worden en wellicht aanvallen. Jonge mannetjes proberen altijd even naar je uit te halen. Ze stormen op je af, gooien hun kop omhoog en blazen hun agressie uit. Leuk om te ervaren.
Een prachtige enerverende dag en heel veel indrukken opgedaan.
’s Avonds de nodige regen en onweer en weer is de dag we voorbij.

• 11 Maart 2018 - 19:34

Joost:

Hoi Lex,

Wat een geweldige reis maken jullie! Heerlijk om Zambia en de Zambezi weer terug te zien in je verslag en de mooie foto’s. Botswana met Choba lijkt helemaal supermooi.
    Gaat het goed met Bennie? Doe hem hartelijke groeten. Geniet van alles!

Joost

• 11 Maart 2018 - 22:10

Monique:

Wat weer een prachtig verhaal