Nogmaals Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Nogmaals Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Nogmaals Lusaka

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

04 Maart 2018 | Zambia, Lusaka

Zo, ik ben er weer na een uitstekende nacht en een heerlijk ontbijtje kunnen we er weer tegenaan. Vandaag verkassen we naar de andere kant van Lusaka. Morgen krijgt de auto een grote beurt en om op maandagochtend door Lusaka te rijden is geen pretje, althans als je al rijden kunt. Het verkeer staat dan aan alle kanten vast. Halverwege de ochtend richting Eureka Camp gereden. Onderweg nog even langs bij het winkelcentrum waar op zondag op het plein altijd markt is. Op de markt is van alles te koop op handvaardigheid gebied. Houtsnijwerk, schilderijen, voorwerpen van metaal en van die prachtig doeken waarvan de kleuren je tegemoet spatten. Ik ken dit marktje van mijn eerdere bezoeken aan Zambia.
Toen we de parkeerplaats opreden was er wel het een en ander veranderd. Het plein was volgebouwd met een groot winkelcentrum maar gelukkig weggestopt in een hoekje was het marktje er nog. Volgens mij ook nog bemand door dezelfde mensen want van alle kanten werden we, net als voorgaande keren, aangeklampt om toch zeker hun spullen te kopen. Ze zijn erg vasthoudend.
Vlak voordat we bij Eureka Camp waren hebben we in een gigantisch winkelcentrum de voorraad sap en cola nog even aangevuld. Ook kochten we een koekenpannetje om eieren te kunnen bakken of witte bonen in tomatensaus op te warmen… Het laatste stukje was zo gebeurd en een afslag van de hoofdweg bracht ons bij ons kamp. Spullen uit de auto, camerabatterij opgeladen en een rondje fotograferen.
Het was wel even schrikken toen ik achter ons huisje vandaan kwam en ik oog in oog stond met een giraf. Nou ja, bijna oog in oog dan... Moet toch niet gekker worden dat de giraffen door de achtertuin lopen. Verderop ook nog wat impala’s, waterbokken en zebra’s. Het rondje fotograferen leverde een paar mooie foto’s op.
Het regent momenteel veel en langdurig. Veel planten en bomen staan in bloei die de nodige insecten aantrekken. Veel vlinders, bijen en enkele zweefvliegen gezien. Fraai gekleurde vlinders dartelen voorbij maar moeilijk te fotograferen omdat ze nauwelijks stilzitten. Eind van de middag nog even een klein rondje gereden en wat meer van de omgeving gezien. Felgekleurde wevers, bishops, whydah’s en widowbirds maken gretig gebruik van de opgaande begroeiing om hun nesten te bouwen. Het is een pracht gezicht om al die kleuren in het landschap te ontwaren. Het gaat een geweldige ervaring worden de komende weken…

• 04 Maart 2018 - 20:10

Marleen Bos :

Klinkt alweer veelbelovend! Veel plezier!

• 04 Maart 2018 - 20:35

Antoon:

Dag Lex,

' k Heb je nog geen goede vakantie toe kunnen wensen. Bij deze.
    Eindelijk een land waar ze niet zitten te zeuren over gevoelstemperatuur.
    Een land waar de kachel bijna altijd aan staat en waar de giraffes je spruitkool uit je tuin opvreten.

Ik hoop over een paar week je te kunnen vertellen dat die rot elanden mijn bessestruiken kaal vreten.

Veel plezier de komende weken. We blijven je volgen

Gr Antoon.

• 05 Maart 2018 - 08:24